Illustrasjonsfoto (foto: Leif Magne Flemmen)

Hytteeieren reagerte på takstgrunnlaget som etter hans mening ga ham urimelig høy eiendomsskatt. Utgangspunktet for taksten var skjønnsmessig, og det var dette prinsippet Skattebetalerforeningen på hytteeierens vegne klaget inn for Sivilombudsmannen. Mens fritidseiendommer skjønnstakseres, verdsettes boligeiendommer i kommunen etter en annen, og etter foreningens syn mer fordelaktig måte, ved sjabloner. Imidlertid finner ikke ombudsmannen grunn til å kritisere kommunen for å ha taksert fritidseiendommen ved skjønn,

Skattebetalerforeningens påstand om brudd på likhetsprinsippet ved at det er benyttet ulike takseringsmetoder for fritidseiendommer og boligeiendommer, vinner heller ikke gehør hos Sivilombudsmannen. Imidlertid mener ombudet at den sakkyndige klagenemnda skulle ha begrunnet vedtaket noe nærmere, sett hen til hytteeierens konkrete anførsler.
 
Den sakkyndige klagenemnda fastsatte i november 2008 taksten til kr 7 000 000 og skrev i merknaden: «Praktfull beliggenhet ved sjøkant. Stor hytte og anneks. Omsetningsverdi for lavt satt.» Siden er taksten redusert til kr 6 000 000 med bakgrunn i at et uthus feilaktig var ble taksert som anneks. Skattebetalerforeningen brakte saken inn for ombudsmannen i mars i år.
 
Kjernen i klagen er Kragerø kommunes praksis med å bruke ulike prinsipper for fastsettelse av eiendomsskattetaksten for boligeiendom og for fritidseiendom. Skattebetalerforeningen mener bruken av forskjellige måter å verdsette fritidseiendommer og boligeiendommer på, strider med grunnleggende likhetsprinsipper og medfører «unødig høy risiko for at de ulike eiendommene ikke likebehandles».
 
Skattebetalerforeningen får imidlertid ikke medhold i noen av sine hovedanførsler. Sivilombudsmannen skriver: ”Jeg kan vanskelig sette mitt skjønn over den sakkyndige ankenemndens vedrørende den konkrete vurderingen av omsetningsverdien av As eiendom, da vurderingen er gjort på et takstfaglig grunnlag og etter befaring med kjennskap til tomtens «beskaffenhet, anvendelighet og beliggenhet». På denne bakgrunn kan jeg vanskelig overprøve takstnemndenes taksering av As eiendom og de eiendommene han mener kan sammenlignes med hans og som har fått lavere takst. Ved eiendomsskattetaksering, må det godtas en noe grovmasket taksering, enten takseringen skjer ved skjønn, slik som her, eller ved bruk av sjabloner. Jeg vil også påpeke at enkelte av de momentene som A har påberopt for at eiendommen er for høyt taksert er subjektive oppfatninger som en ikke kan vente at en takstnemnd skal vektlegge når den skal finne eiendommens omsetningsverdi”, skriver Sivilombudsmannen.
 
Heller ikke når det gjelder de ulike takseringsmetodene for boligeiendommer og fritidseiendommer har ombudsmannen noen ”trøst å gi”. Skattebetalerforeningen mener at taksering ved skjønn av fritidseiendommer og ved bruk av sjabloner for boligeiendommer har ført til usaklig forskjellsbehandling og at takseringen av fritidseiendommene er ulovlig.
 
”Bruk av skjønn i takseringsarbeidet vil ikke i seg selv være en fare for rettssikkerheten til skattyterne, da vedtakene skal gis en kort begrunnelse, vedtakene kan påklages og som Kragerø kommune påpeker, så legges vedtakene ut til offentlig gjennomsyn. I Kragerø kommune har også eiere av fritidseiendommer fått tilsendt et skriv der det er angitt hvilke momenter som vektlegges i takseringen. Etter det jeg kan se, ligger det konkrete og saklige grunner bak valget av ulik takseringsmåte for fritidseiendommer og boligeiendommer og avgjørelsen synes å være fattet på et forsvarlig grunnlag. Ulik takseringsmetode for boligeiendommer og fritidseiendommer kan ikke generelt sies å være i strid med reglene om taksering i byskatteloven § 5. Ordningen med ulike takseringsmåter kan likevel innebære en fare for ubegrunnet forskjellsbehandling i enkelte tilfeller. Dette er det viktig å være klar over og skattetakstnemndene bør være oppmerksomme på dette ved taksering”, uttaler ombudsmannen.
 
Spørsmålet i denne saken er om det ved utarbeidelsen av sjablonene til bruk for taksering av boligeiendommene er innarbeidet komponenter som kommer boligeierne til gode i form av gunstigere takst enn eiere av fritidseiendommer. Er det med andere ord gjennomgående et større avvik mellom skattetakst og omsetningsverdi for boligeiendommer enn for fritidseiendommer.
 
Til dette svarer ombudsmannen at det forhold at enkelte eiendommer i øvre sjiktet av prisskalaen kan oppnå en noe gunstigere takst ved sjablontaksering enn ved skjønnstaksering etter hans mening ikke er tilstrekkelig til å slå fast at bruk av ulike takseringsmetoder medfører et brudd på likhetsprinsippet.
 
”I alle tilfelle er det slik at eiendomsskattetakseringen nødvendigvis vil bli noe grovmasket både ved bruk av skjønn og ved bruk av sjabloner, og at det nok må aksepteres at det vil finnes noen eiendommer som etter at takseringen av alle eiendommene i kommunen har kommet noe gunstigere ut enn andre, uten at dette kan lede til den konklusjon at det er en vesentlig mangel ved den takseringsmetoden kommunen har valgt å bruke”, sier Sivilombudsmannen