I Skistar sine betalingsvilkår heter det blant annet at "ved arrangementer som er bestilt 60 dager eller mer før ankomst, skal et depositum på 25 prosent av losjiprisen pluss betaling for eventuell Skistars avbestillings- og endringsforsikring være Trysilfjellet i hende innen 12 dager fra bestillingsdatoen. Restbeløpet av avtalt pris skal være mottatt av Trysilfjellet senest 60 dager før ankomst."

For at gjestene skal kunne avbestille en booking, krever Skistar en egen avbestillings- og endringsforsikring. Denne dekker forhold som blant annet akutt sjukdom, ulykker eller dødsfall, melder Østlendingen.  Skistar eier og driver alpinanlegget i Trysilfjellet, og står også ansvarlig for utleie av en rekke hytter og leiligheter.

Forbrukerombudet mener at forbrukeren kan tape hele det på forhånd innbetalte beløpet, dersom en ikke avbestiller svært lang tid på forhånd.

– I praksis betyr dette at det er svært vanskelig for en kunde av Skistar å avbestille, sier forbrukerombud Gry Nergård til Østlendingen. 

 

Forhåndsbetaling

Hun kaller Skistars urimelige og ulovlige. Forbrukerombudet har derfor bedt Skistar å endre reglene sine.

- Det må svært gode grunner til for at en næringsdrivende kan kreve full betaling for en vare eller tjeneste i så lang tid før den er levert. Vi er generelt skeptiske til forskuddsbetaling. Det kan slå ganske uheldig ut for en familie på fire som har bestilt hytte i Trysilfjellet å ikke få refundert noe som helst, dersom de av en eller annen grunn ikke får benyttet hytta som planlagt, sier hun.

- Hva er rimelige vilkår?

- Det er et godt spørsmål. Utgangspunktet er at man skal betale når man mottar ytelsen. I pakkereiseverdenen har man et system hvor man får igjen litt mindre av beløpet, desto nærmere avreise man kommer. Men også her har man rutiner som gjør at man ikke blir skyldig hele beløpet. Det er mange måter å løse dette på, som er gunstigere enn dette, sier Nergård.

- Faller Skistar inn under pakkereiseloven?

- I noen tilfeller kan de gjøre det, men andre ganger ikke, svarer forbrukerombudet.

Markedsrådet

Dersom Skistar ikke endrer sine bestillingsvilkår, vil saken ende opp i Markedsrådet, opplyser Nergård.

- Det er en slags domstol som da vil ta stilling til hva som er rett og galt. Men jeg tror Skistar ønsker å snakke med oss for å finne ut av hvordan de kan endre vilkårene, sier hun.

Salgs- og markedsdirektør i Skistar, Mathias Lindstrøm, bekrefter å ha mottatt brevet fra Forbrukerombudet, men avviser at vilkårene er urimelige. Lindstrøm sier at han vil se nærmere på brevet og sette seg inn i hva Forbrukerombudet påpeker. Han lover også at Skistar vil svare Forbrukerombudet på deres henvendelse, innen svarfristen som er satt til 10. mars.

- Før den tid kan jeg ikke si så mye mer om denne saken, sier Lindstrøm til Østlendingen.

- Er SkiStars vilkår urimelige?

- Nei, det syns jeg absolutt ikke at de er, svarer Lindstrøm.

- Pakkereiser

I sitt brev viser Forbrukerombudet blant annet til reglene som gjelder ved bestilling av hotellrom i Trysil. Dersom man gjør dette gjennom hotellnettstedet Letsbookhotel.com, kan man kostnadsfritt avbestille reisen helt fram til to dager før ankomst.

- Er dette avbestillingsregler Skistar vil vurdere?

- I dette tilfellet må man studere hva som gjelder for pakkereiser og hva som gjelder ved bestilling av enkeltnetter på hotell. Vi har mange kunder som kommer fra utlandet. Mange av dem bestiller store pakker av oss, sier Lindstrøm.

KLIKK HER FOR Å KOMME TIL HYTTEAVISENS FACEBOOK-SIDE