©Bildebase.no
Til tross for vanligvis gode føreforhold på veiene i juni, juli og august og tall som viser at færre blir drept i trafikken, er sommermånedene den verste ulykkesperioden på veien, opplyser Trygg Trafikk.
UP melder at de vil være på veiene både med uniformerte og sivile biler. Ved siden av at nærværet forhåpentlig vil skape trygghet og trivsel i trafikken, vil UP-mannskapene spesielt overvåke den uheldige kombinasjonen av ungdom, rus og fart.

Akseptere forsinkelser
I ferien kjører vi ofte på ukjente stier og under uvante forhold, gjerne med mange personer i bilen. Ofte er det stor trafikk og mange andre trafikanter å forholde seg til. Da er det om å gjøre å ta det rolig og sørge for å ha tid til å holde fartsgrensen og akseptere overfor seg selv at det kan oppstå forsinkelser. Legg inn gode pauser, er rådet fra Trygg Trafikk.
Organisasjonen peker på at risikoen for at det kan skje en ulykke, øker ved at farten ligger over tillatt grense. Økes hastigheten fra 80 til 100 km/t på tørr vei med friksjon, økes bremselengden med hele 25 meter. Derfor er det smart å huske på den gamle tresekundersregelen ved å telle «1001, 1002,1003» mellom bilen foran og din egen.
For sjåfører er det påbudt å benytte håndfriutstyr ved bruk av mobiltelefon, selv om det ikke alltid virker slik når man betrakter bilførere i trafikken. Trygg Trafikk refererer til nyere undersøkelser som konkluderer med at også selve samtalen trekker konsentrasjonen bort fra selve kjøringen. Unngå å bruke mobiltelefonen når kjøreforholdene eller trafikken er uoversiktlig, er rådet fra Trygg Trafikk.

Ruspåvirkning
Odd Reidar Humlegård, sjef for UP, sier at tallene for påvist ruspåvirket kjøring er preget av årstiden vi nå er inne i. De siste fire årene er 24 prosent flere blitt tatt i sommermånedene enn ellers. Særlig er ungdom en utsatt gruppe, sier han.
– Unge mellom 15 og 20 år har siden 2001 økt sitt alkoholforbruk fra knapt tre liter per år til knapt fem liter. Svensk forskning viser at for hver prosentenhets stigning i totalforbruket av alkohol, skjer en stigning av kjøring i ruspåvirket tilstand med 0,6 prosent. Det er rimelig å anta at dette også gjelder for Norge, og at mange av ulykkene om sommeren skyldes rus. Vi vil i sommer gjøre vårt til at de førere som er en trussel for trafikksikkerheten, blir stoppet. Rutinen med å teste alle for mulig ruspåvirkning vil fortsette i sommer, sier UP-sjef Odd Reidar Humlegård.
For ungdom er det særlig tidsrommet fra midnatt til tidlig morgen som er det mest farlige. Om sommeren ser UP at særlig andelen av utforkjøringsulykker øker. (©NTB)

Foto: Jan Olav Bollmann
www.bildebase.no