Bilde: Fra Kilsund i Arendal. (Foto: Olav A. Saltbones)

- Båtene har blitt større, raskere og kraftigere. Problemet er at mange av båtførerne er uerfarne. Sammen med det gode været frykter vi at dette vil føre til flere ulykker på sjøen i sommer, sier generalsekretær i Røde Kors, Trygve G. Nordby.
 
Røde Kors Hjelpekorps forbereder seg nå på flere redningsoppdrag på sjø og vann enn på lenge. I fjor hadde de mange hjelpekorpsene som driver vannredning flere enn 334 oppdrag med båt. 94 hjelpekorps disponerer i alt 108 båter som er i beredskap ved sjøen eller i innlandet.
 
Beredskap for små og store skader
Bra vær, flere båter og mer ferdsel på sjøen fører erfaringsmessig til at flere har behov for bistand. Operativ leder i Tjøme Røde Kors Hjelpekorps, Jan Thomas Låhne, ser flere virkninger av nye båter på sjøen.
 
- På den ene side blir det færre motorstopp, men på den annen merker vi flere grunnstøtninger med de nye, raske båtene, forteller han.
 
Hjelpekorpset i Tjøme er et av de største i Norge på sjøberedskap. To operative båter og 20 frivillige skal passe på at alle ferierende på og ved sjøen kommer seg trygt gjennom sommeren.
 
- De fleste redningsoppdragene vi utfører er i forbindelse med grunnstøtninger og motorstopp, men det er også en del førstehjelp til småskader. I tillegg gir vi informasjon om trygg ferdsel, sier Låhne.
 
Så langt i år har Tjøme Røde Kors Hjelpekorps måttet rykke ut 20 ganger på sjøen. Fjorårets tall etter endt sommersesong var 110. – Det er nå det setter inn, sier Låhne.
 
Vis sjøvett!
Madsen oppfordrer alle til å være forsiktige og vise sjø- og båtvett når de ferdes på vannet. Det gjelder blant annet å bruke riktig utstyr, ta hensyn til været og følge sjøens trafikkregler.
 
Det er også en klar sammenheng mellom alkohol og ferdsel ved og på sjøen: Minst én av tre som drukner har drukket alkohol. Kaldt vann kombinert med rus er en farlig kombinasjon, og av de 34 personene som druknet i fjor, var minst 11 beruset.

 Les sjøvettreglene her.

Kilde og bilder: Norges Røde kors