– Det er selvsagt noe vi håper å slippe. Og det gjør vi, dersom NSB og Jernbaneverket legger opp til rutiner der togfører straks ringer 02800 og varsler hvor elgen er påkjørt. Da vil et lokalkjent apparat straks rykke ut for å redde dyr som lider, sier Berger til VG.
Statistikk fra Namsskogan viser at påkjørslene de siste ti årene blir varslet for sent i 20-40 prosent av tilfellene.
– Gjentatte ganger er varslingen kommet opptil to døgn for sent, sier Berger.
Sist torsdag ble en elgku, en kalv og en okse påkjørt av et tog. Kua døde umiddelbart, kalven ble liggende på toglinja og sparke, mens oksen forsøkte å stikke til skogs med den ene foten hengende fast etter en skinnfille. Et annet eksempel er en elgokse med brukket rygg og lam bakpart. Med frambeina slepte dyret seg gjennom snøen. Magen var flerret åpen.
– Når dyr er kvestet på denne måten, gjør det meg sint at de må lide ekstra lenge som følge av et håpløst byråkratisk system, sier ettersøksleder Kjell Vik i Namsskogan.
Berger har sendt brev til Samferdselsdepartementet for å be om endring av varslingsrutinene.
Jernbaneverket opplyser samtidig at de gjerne tar et møte med kommuner og politi, dersom det kan bedre varslingsrutinene. Men rutinene i dag er gode nok, mener assisterende banesjef for Nordlandsbanen Jan Birger Almåsbro. (©NTB)