Både Veivesenet og entreprenører overvurderer sprøytebetongens evne til å sikre fjell, sier ingeniør og skytebas Trond Eeg Vatne til NRK.
Tidligere hadde man større kunnskap om fjellet, og man gjorde grundigere sikringsarbeid med bolter før man til slutt brukte sprøytebetong, mener han.
– I dag brukes sprøytebetong i så stor grad at man glemmer sikringsjobben. Det kan føre til at løst fjell blir sparklet over, og at en del tunneler kan ha samme avvik som man har sett i Vestfold, sier Vatne.
Bergingeniør Per Bollingmo, som deltok i granskingen av raset i Hanekleivtunnelen på E18 i Vestfold, er enig i at arbeidet ofte går for fort.
– Problemet er at det ofte blir brukt så fort at vi ikke får tid til å registrere hva som er av bergartsforhold før det dekkes til med sprøytebetong. Og hvis du ikke gjør den registreringen skikkelig før du bruker sprøytebetong, så vil du kunne få et problem i ettertid, sier han. (©NTB)