©bildebase.no
Fire veistrekninger er allerede forsynt med det spesielle emblemet som viser at de er nasjonale turistveier. Så langt er planen at det innen 2015 skal komme ytterligere 14 veier. Da vil vi ha turistveier 1.850 kilometer gjennom det mest unike av norsk natur. Det er planlagt å bruke vel 1,2 milliarder kroner til opprustning av veiene.
Applaus er allerede kommet fra sterke meningsdannere som amerikanske National Geographic, det tyske reisemagasinet Geo og reiseguiden Lonely Planet. Og i NHOs innspill til regjeringens kommende reiselivsstrategi blir det oppfordret til videreutvikling av nettet av nasjonale turistveier.

Over Norges tak

I majestetisk fjellandskap, langs blåis, spisse tinder og smaragdgrønne vann går Sognefjellsveien – Norges første nasjonale turistvei – mellom Sognefjorden og Gudbrandsdalen. Fra gammelt av ble fisk og salt fraktet østover, mens smør, skinn, jern og tjære kom fra øst.
Gamle Strynefjellsveien har inspirert diktere og kunstnere opp gjennom tidene. Mellom lange flyer, tinder og bratte gjel har de funnet stillheten eller latt toppene og viddene utfordre seg.
Riksvei 17 mellom Steinkjer og Bodø er kjent som Kystriksveien. Den nordlige delen – Helgelandkysten nord – har allerede status som turistvei, mens den sørlige delen med utsikt til blant annet Vegaøyene (æret av UNESCOs Verdensarvliste) blir turistvei innen 2015.
I Hardanger tar RV. 17 deg over Europas største høyfjellsplatå og langs distriktets mange fjorder og forbi landets største frukthage med duft av blomster og smak av frukt.

Mot nord

Flere av de kommende turistveiene ligger i Nord-Norge. Fra lun bjørkeskog og myrdrag i Varangerbotn bukter E75 seg østover på halvøya i stadig ødslere landskap og langs fugleberg og fiskevær. Og mellom Hammerfest og Nordkapp kommer en annen turistvei – langs øde snaufjell ved havkanten i vill og naken natur mellom Kokelv og fiskeværet Havøysund.
På yttersiden av Senja ses en forreven fjellkjede som kalles Djevelens tanngard. Mellom Gryllefjord og Laukvik snor en kommende turistvei seg bakke opp og bakke ned, ut og inn fjordene, mellom fjellfingrene. Spektakulært er det også i Lofoten, der grønne fjell og hvite sandstrender danner rammen om den kommende nasjonale veien mellom Fiskebøl ferjekai og Å lengst vest.
På Andøya med sine fiskevær, vide myrer og fuglefjell er det under planlegging en turistvei mellom Bjørnskinn og Bleikdelet.

Fineste i verden

«Den fineste strekning for bilturisme i hele verden», skrev den britiske storavisen The Guardian om Atlanterhavsveien på Nordvestlandet. Langs den planlagte turistveien mellom Bud og Kårvåg skal det legges til rette for fiske fra land og for vandring langs fjæra. Mens denne veien runder et stort antall blankskurte skjær, slynger Trollstigen seg langs stupbratte fjell. Den er et nasjonalt ikon og er norsk natur på sitt sterkeste.
Veien over Gaularfjell blir også turistvei innen 2015, og utsikten fra høydene over vestlandsnaturen er mektig. Mektig er også veien over Aurlandsfjellet mellom Lærdal og Aurland, og hvor man på taket av Lærdalstunnelen finner et goldt platå med ødemark av snø og stein.
I Ryfylke blir det turistvei mellom Oanes ferjekai og Røldal, og her veksler scenariet mellom grønn skjærgårdsidyll og steinurer og blankskurte stup. Det motsatte inntrykk får man på Jæren der det mellom Ogna sør og Bore er planlagt turistvei mellom sanddyner, rullesteiner og lakseelver. Det er derimot langt mellom sanddynene over Valdresflya, der det nærmest er et endeløst vidsyn til utallige fjell og vann.
Den 18. turistveien er planlagt i Rondane – mellom Enden og Folldal. Her venter villmarka – en måneklar vinternatt eller en solglitrende sommerdag. (©NTB)

Bilde: Jan Olav Bollmann
www.bildebase.no