– Vårt forslag til regjeringspartiene er at det ikke blir gjort avgiftsendringer nå, men at en eventuell endring utstår til revidert budsjett, sier direktør Espen Silseth ved Kroken Caravan til NTB. Kroken Caravan med hovedkontor på Åndalsnes, er Norges største bobilimportør med salgsorganisasjoner flere steder i Norge.
– Det har gått litt fort i svingene i denne saken. Vi må ha tid til dialog, sier Silseth.

Ikke for Røkke

Da statsbudsjettet kom i høst, varslet det en avgiftsøkning fra 13 til 22 prosent, tilsvarende 40.000 kroner for en gjennomsnittlig bobil. Lederen i Norsk Bobilforening, Tormod Holund, var overrasket. Bobiler kjører få kilometer i året på veiene, og er dessuten helt vanlige folks ferieform.
– Røkke kjører ikke bobil, sa en skuffet Holund til NTB. Han følte seg rammet av bobilfolkets egen regjering.
Nå har ukene gått, men sjokket sitter fortsatt i bransjen.
– Det kom som lyn fra klar himmel. Det var ingen dialog mellom bransjen og myndighetene på forhånd. Totalt uforutsigbart, sier Espen Silseth til NTB. Han mener at myndighetenes argumentasjon for å heve dagens bobilavgifter med 70 prosent er ulogisk.
Myndighetenes begrunnelse for å heve bobilavgiften var at enkelte utnyttet smutthull i regelverket. Minibusser ble ombygd til bobiler, og på den måten kunne en minibuss kjøpes billig og kjøres rundt på veiene året rundt. Dette ville myndighetene til livs.

Virker ikke

Silseth mener at virkemidlet er lite egnet. Så lenge bobilavgiften fortsatt er betydelig lavere enn personbilavgiften, vil minibusser fortsatt bli bygd om til bobiler for å oppnå en lavere avgift.
– Det vi i stedet foreslår er at vi fram til revidert budsjett går gjennom regelverket sammen med Toll- og avgiftsdirektoratet. Vi ønsker en dialog, og vi ønsker å bidra til et regelverk der dagens smutthull tettes, sier Silseth. Han mener at kontakter mellom Norges Caravanbransjeforbund, der Rune Lysaker fra Mysen er leder, politiske myndigheter og Toll- og avgiftsdirektoratet, har vært positive.
– Saken er ikke avvist, og dermed ikke avgjort, mener Silseth.
En vanlig bobil har tidligere hatt en avgift på 50.000 kroner. Avgiften øker nå til 90.000 kroner på den samme bilen. Silseth avviser helt at selv 90.000 kroner må være gunstig, sammenholdt med dagens personbilavgifter som er mange ganger høyere.

En hytte

– En bobil kan best sammenlignes med en hytte som ruller et par tusen kilometer i året på veiene. En personbil går i gjennomsnitt 12.000 kilometer, sier han.
Kroken Caravan omsetter bobiler og campingvogner for 300 millioner kroner i året. Prisen på bobiler varierer mellom 350.000 kroner og 2 millioner kroner. Gjennomsnittsbobilen, som de fleste kjøper, koster vel 500.000 kroner. Dette er en bobil som passer for to personer på tur.
Per Olav Østigård, som har kontakt med bobilkundene hos Kroken Caravan, sier at den bobilen det selges mest av i øyeblikket koster 553.000 kroner. Han viser en annen populær utgave som er noe billigere, en Burstner Marano til i underkant av 500.000 kroner.
– Dette er en type bobiler som passer for to personer. Folk som kjøper bobil er glad i å kjøre på ferie. Mange legger ferieturen til foreldre, familie – eller besøker voksne barn, vise det seg. Da bor de i like gjerne i eget hus under besøket, forteller Østigård. (©NTB)