- Vi må produsere så god ost at turistene føler at de får med seg en bit av nasjonalparken når de reiser hjem med ost i bagasjen, sier Riis-Johansen til NTB.
Tyskerne er etter svenskene den viktigste turistgruppen for Norge, både når det gjelder antall besøkende og hvor mange penger de legger igjen. Tall fra Transportøkonomisk Institutt (TØI) viser imidlertid at det i fjor var en nedgang på 4 prosent i antall tyske turister som kom til Norge.
Reiseliv + mat
Den trenden vil landbruksministeren snu, og oppskriften er en sterkere kobling mellom reiseliv og mat.
- Vi skal ikke gjøre noe forsøk på å etterligne London eller Milano. Vi skal satse på ekte norske mattradisjoner. Maten skal gjøre Norge mer attraktivt som reisemål enn det ellers ville vært, sier Riis-Johansen, som torsdag deltok ved åpningen av verdens største mat- og landbruksmesse, Grüne Woche i Berlin.
En fersk forbrukerundersøkelse gjennomført i Tyskland på oppdrag fra Innovasjon Norge, viser at Riis-Johansen har en tung oppgave foran seg. Ingen av de spurte oppgir nemlig mat som noe motiv for å reise til Norge, og svært få har i det hele tatt noen assosiasjoner til norsk mat.
Natur
Lyspunktet er at de få som har noen assosiasjoner til norsk mat, forbinder den med naturlig og økologisk mat. Der ligger også landbruksministerens håp, skjønt han innrømmer at det neppe er de store massene som vil la seg lokke av norsk ost og annen mat.
Det er nemlig naturen, og da gjerne fjordene, som trekker tyskerne til Norge. Derfor har Riis-Johansen med seg generalsekretær Kristin Krohn Devold i Den Norske Turistforeningen på den tyske offensiven, i tillegg til Norwegian-sjefen Bjørn Kjos og hotelleieren Petter Stordalen. (©NTB