– Vi har tenkt oss sørover kysten til Florø i påsken, sier Reidar Strand til NTB.
Han gjorde den siste finpussen på sin 26 fot store cabincruiser «Frøysjø» ved brygga i Molde i helga.
Båtfolket i Norge er mange og ulike. Båtene blir tilsynelatende stadig større, men ifølge administrerende direktør Erlend Prydz i Norges Båtbransjeforbund (NORBOAT) er vi fortsatt en nasjon av småbåtfolk. 50 prosent av motorene på dagens norske lystbåtflåte er under ti hestekrefter.

Stor interesse
Prydz sier til NTB at det omsettes nye lystbåter for rundt 4 milliarder kroner årlig i Norge, og at besøkstallet under årets «Sjøen for alle» indikerer fortsatt økende interesse for båter.
– Før sesongen tippet jeg på nullvekst i år, men jeg kan bli nødt til å endre dette anslaget, sier han.
Ifølge Prydz har salget så langt vært spesielt stort for typiske familiebåter (cabincruisere) og gummibåter med hard bunn, mens det er mindre interesse for de tradisjonelle skjærgårdsjeepene.
Seilbåter er Prydz noe usikker på foreløpig, etter flere år med økning av salget for denne båttypen.

Også brukt
Det er også et stort bruktbåtmarked i Norge. Torbjørn Størksen i Aktuell Marin er en av mange aktører i denne bransjen. Han har formidlet bruktbåter over hele landet i 20 år i år.
– Det er to forhold som begrenser omsetningen: Tilgangen på båter og mangelen på båtplasser. Interessen for å kjøpe båter er fortsatt bra blant publikum, sier Størksen til NTB.
Det er spesielt helårsbåter på 25-30 fot han ikke klarer å skaffe nok av. Samtidig sier han at det har åpnet seg et nytt marked for såkalte solskinnsbåter, åpne båter med kalesje.
– En ny generasjon båtkjøpere har kommet på banen og vil gjerne ha slike båter, sier han.
Trebåter er vanskelig å omsette. Seilbåter er fortsatt i vinden, men ser ut til å få en liten prisnedgang i år, sier Størksen. (©NTB)