Tekst og foto: Ann Kristin Kjærnli Hanssen

- Vi skjønte at vi ble nødt til å prøve å løse dette på egen hånd, sier Tommy Ellingsen, hytteeier i Blåbærvika i Hemnes kommune.

- Vi er jo nødt til å se etter hyttene om vinteren, for eksempel ved strømbrudd eller storm,sier nabo Allan Landmark.

– I tillegg trenger vi beredskap. Det er jo ikke alle gangene helikopteret har mulighet til å komme fort dersom det skulle skje noe, sier Ellingsen.

Vanlig som redningsfartøy

Familien Lindmark og Ellingsen brukte et år før de fant det de var på jakt etter - i England: En luftputebåt som går like godt til lands som til vanns, nærmere bestemt en nesten ny Hoover Pod med en Rotax 582 motor, av samme type som finnes i mikrofly. Den har dobbelt tenning, noe som øker sikkerheten. Luftputebåter har vært tatt i bruk blant annet av det britiske og det amerikanske forsvaret og er tatt i bruk som redningsfartøy flere steder.

Ny koster en slik båt 250 000 kroner, men Lindmark og Ellingsen fant en rimeligere utgave som var litt brukt.

Som å fly

Maksfarten er 50 knop, drøye 90 kilometer i timen, men de gode naboene har fortsatt til gode å råkjøre. Fartøyet ligger 40-50 centimeter over bakken når du setter fart, og revers finnes ikke.

- Den første turen hadde jeg følelsen av å fly. Jeg skjønte at jeg måtte finne en god teknikk for å manøvrere den, flirer Ellingsen

Båten er registret og godkjent av Sjøfartsdirektoratet.

- Da vi spurte Hemnes kommune om godkjennelse til å kjøre opp til hytta, svarte de at dette var en helt ny problemstilling, forteller Ellingsen med et smil.

Bare tull

Han har forsøkt å kontakte Hemnes kommune for å få til et samarbeid, slik at kommunen kan bruke båten ved behov, men har foreløpig ikke fått respons.

Nå har de fått «båtplass» ved den gamle plastfabrikken på Hemnes, noe de er godt fornøyd med.

Det er de derimot ikke med det offentlige tilbudet over fjorden.

- Det er jo verst for de fastboende. I Hestnesosen kan ikke båten legge til i det hele tatt. Det er jo rett og slett bare tull hele greia, sier Allan Lindmark.