Det er stort sett samme hovedprinsipper som gjelder for valg av både kano og kajakk. Skrogets fasong har med funksjonen i vannet å gjøre, men en kano har mer vindfang enn en kajakk og er mer utsatt for vind.

Det er flere faktorer vi må ta hensyn til når vi velger kano. Først og fremst, hva skal kanoen brukes til?

Elvepadling krever en litt kortere kano med mye spring. En slik kano er lite retningstabil.

Turpadling med lette innslag av elv krever en stødig, moderat flatbunnet kano med moderat spring. Denne kanoen er litt mer retningstabil. Dette er den kategori de fleste turpadlerne vil trives best i.

Turpadling med milsluking krever et slankt og rundbunnet skrog med rette stevner, samt lite spring. Dette gjør kanoen retningstabil og lite påvirket av vind. Kanoen vil føles ustabil sideveis, men er som regel veldig sluttstabil.

Dette er bare noen av de mest elementære faktorene du må ha i bakhodet når du skal se etter kano. Videre må du ta stilling til hvor mange det skal være med i kanoen. Dette for å velge størrelse. Størrelse - eller lengde - går som regel i fot. En 17 fots kano er 5m,18cm og 16 mm. (en fot er 30,48 cm). En 17 fots kano er som regel stor nok til en familie på 4 med oppakning for en overnattingstur.

En 16 fots kano kan i mange tilfeller være stor nok. Dette er avhengig av om kanoen har volum nok til å få plass til alt utstyret. Moderne kanoer har flyteelementet i selve skroget og har derfor ikke behov for flytetank foran og bak. Dette frigjør plass til mer bagasje.

En 16 eller 15 fots kano er også ypperlig som solo-kanoer.

Materialvalg er også en viktig ting vi må ta stilling til. Skrogets stivhet har enorm betydning for hvordan kanoen oppfører seg. Et stivt skrog går som regel fortere en et mykt, men noen ganger er en myk kano akkurat det en skal ha. For eksempel ved elvepadling, der et mykt skrog flekser og føyer seg etter bølger og valser. Dette gir mindre vannsprut om bord.

Glassfiberkanoer er ikke så dyre, men er stive nok. Men de er ikke sterke nok til elvepadling. I kategorien "glassfiber" må du være på vakt mot mange merkelige farkoster med forskjellige fasonger og kvalitet. Det er gjennom årene bygd mange modeller av ymse kvalitet, så vær på vakt. Ikke velg "hjemmestøpt", men sats på kvalitetsprodukter.

Aluminiumskanoer er og har vært et alternativ mange har valgt. Slitestyrken er høy, de har brukbar vekt, og fasongen på de fleste er bra. Det negative er støynivået (metall-lydene) og at kulde og varme forplanter seg raskt. Aluminium har en tendens til å "henge seg fast" i steiner i elva.

Polyetylen er et materiale som har hatt en rivende utvikling de senere årene. De største kanoprodusentene i verden produserer flere av sine modeller i dette materialet. Slitestyrken er på topp, stivheten i skroget er bra og ikke bråker den. De fleste seriøse produsenter legger inn tre lag, da med det midterste som et tettcellet skummateriale som flyteelement. Dette virker også isolerende mot kalde fjellvann.
Velger du kano i denne kategorien, skal du være oppmerksom på en del merkelige løsninger med nesten gjenbygde dekk som hindrer innlessing av bagasje og vanskeliggjør tømming av vann.
UV-stråler fra sola er ikke dette materialet så glad i, men UV-stabilisatorer er tilsatt, så sjekk hva slags garanti du får.

Royalex er det materialet som de fleste toppmodellene blir produsert i. Dette materialet er sammensatt av flere typer. Vinylhud ytterst for å beskytte mot sola, deretter to til tre lag ABS, et tykkere lag skumkjerne, to til tre lag ABS og helt innerst et tynt lag vinyl. Dette blir presset varmt og med høyt trykk laminert sammen .
Royalex er et lett materiale med utrolig styrke og holdbarhet. Dette er noe av det ypperste som er på markedet i dag. Dessverre for kunden er det noe dyrt.

Spesialbygde komposittkanoer er det ypperste. Her får du kanoer i karbon og kevlar. Du får det du betaler for - for dette koster. Vær her spesielt bevisst på hva du skal bruke kanoen til. Har du behov for en slik farkost? Kjekt å ha er det jo, med vekt rundt 19 kilo for en 5 meter lang, sterk og utrolig rask kano.

Andre materialer må også nevnes, som duk-kano (Ally) med armert PVC, trekanoer med mange forskjellige byggemetoder og oppblåsbare-kanoer mer myntet på elv. Vi forhandler både trekanoer (også byggesett) og Ally-kanoen.

Tips som setter ting i perspektiv:
Kjøl på en kano er for å få kanoen mer retningstabil og stødig sier noen. Det er riktig, men det er ofte byggeteknikken som tvinger frem en kjøl der skjøten skal være. Vi pleier å si at kjøl på kano er for å kompensere for feilkonstruerte skrog.

Skal du ha retningstabil kano, se på springet. Kjøl på kano kan være fatalt hvis du padler i strømmende vann.


Skrogets fasong har alt å si for hvordan en kano oppfører seg. For å gi deg en pekepinn har vi laget følgende oversikt. Spring er et uttrykk som angir hvor mye kjøllinjen avviker fra en vannrett linje:
 

Stort spring En båt med mye spring har en krummet kjøllinje og er meget lettsvingt. Den egner seg derfor best til elvepadling og annen type padling der manøvrerbarheten er viktigst.

Moderat spring En båt med moderat spring har bare en svak krumming av kjøllinjen, og blir som oftest en god allrounder for lettere elvestrekninger og innsjøer.

Rett kjøllinje En båt med rett kjøllinje (uten spring) er meget retningsstabil og egner seg best for bruk på innsjøer der manøvrerbarhet har mindre betydning.


Skrogets tverrsnitt har stor betydning for stabiliteten:

 

Flat bunn gir kanoen en stor grad av stabilitet på stille vann, og egner seg godt for jegere, sportsfiskere og andre som primært padler på mindre innsjøer i fint vær. I bølger vil en flatbunnet båt rulle med bølgene på grunn av den store anleggsflaten mot vannet.

Svakt rundet eller V-formet bunn gir et skrog som kan føles noe ustabilt på flatt vann, men som i langt mindre grad vil la seg påvirke av bølger fra siden.

Rund eller kraftig V-formet bunn gir et raskt skrog med meget gode sjøegenskaper.

Kilde: Eian Fritid

Les også om en kombinert sykkel og kajakk som nå er kommet på markedet.